Dějiny Nemrtvích
Šaman, Ner´Zhul: Prapůvod Krále Lichů
Kmeny Orků připoutané po tisíce let vznešenou šamanskou kulturou ke světu Draenor neměly ani tušení o nějaké korupci nebo duchovním úpadku. Zlověstní špehové Plamenné Legie však usilovali o to, aby si z nich vytvořili chamtivou, neporazitelnou armádu. Vychytralý démon Kil'jaeden, druhý nejvyšší vůdce Legie, objevil v divokých bojovnících značný potenciál pro vraždění a krveprolévání – a začal rozkládat jejich pokojnou společnost zevnitř.
Kil'jaeden se zjevil nejváženějšímu vůdci Orků, stařešinovi a šamanovi Ner'zhulovi, a vyjevil mu, že by mohl Orkům poskytnout značnou sílu a udělat z nich nezpochybnitelné pány celého světa. Starému šamanovi nabídl dokonce netušené mystické vědění, pokud bude souhlasit s tím, že sebe i svůj lid podrobí vůli Legie. Charakterem vypočítavý a mocichtivý Ner'zhul Kil'jaedenovu nabídku přijal a uzavřel s démony Krvavý pakt. Tím Ner'zhul Orkům zpečetil jejich osud a uvrhl na ně kletbu, díky níž se stali nemyslícími otroky Plamenné Legie.
Jak běžel čas, Kil'jaeden poznal, že Ner'zhulovi chybí vůle i bezostyšná smělost řídit se přesně jeho plánem vytvořit z Orků krvežíznivou Hordu. Ner'zhul zjistil, že smlouva s Kil'jaedenem by pro Orky znamenala zánik jejich rasy, a tak démonovi odmítl další pomoc. Kil'jaeden rozhněvaný Ner'zhulovým vzdorem přísahal, že se mu pomstí a navzdory jeho vůli Orky zkazí. Kil'jaeden našel nového, dychtivého žáka, který by vedl Orky na cestu k zapomnění – byl jím Ner'zhulův vlastní, ohavný chráněnec Gul'dan.
Gul'danovi se s Kil'jaedenovou pomocí podařilo dosáhnout úspěchu tam, kde jeho učitel selhal. Zlý, mocichtivý Ork opustil prastaré šamanské praktiky, nahradil je studiem černokněžnické magie démonů a navíc sjednotil kmeny Orků do nestálé Hordy, jakou si Kil'jaeden představoval. Bezmocný Ner'zhul nedokázal svého někdejšího žáka zastavit, a tak jen sledoval, jak Gul'danovo mistrovství mění Orky na nemyslící nástroje ničení.
Celá léta Ner'zhul tiše přemítal o rudém světě Draenor. Sledoval, jak jeho lid vede první invazi do Azerothu. Slyšel příběhy o Druhé válce Orků proti Lordaeronské Alianci. Bez zájmu přihlížel zradě a zkaženosti, která nahlodávala jeho lid zevnitř. Přestože Hordu vedl k jejímu temnému osudu Gul'dan, Ner'zhul dobře věděl, že je to on sám, kdo k tomu dal počáteční impuls.
Krátce po skončení Druhé války dorazily k Orkům, kteří zůstali v Draenoru, zprávy o porážce Hordy. Ner'zhul pochopil, že se Hordě nepodařilo Azeroth dobýt, a obával se strašlivých skutků, které proti Orkům podnikne Kil'jaeden a Legie. Ner'zhul, aby unikl bezprostřední Kil'jaedenově zlobě, otevřel několik tajemných Portálů, které vedly do nových, nedotčených světů. Starý šaman shromáždil zbytky Orčích kmenů ve snaze provést je jedním z Portálů a vydat se na cestu za novým osudem.
Ještě dříve než však mohl Ner'zhul svůj plán uskutečnit, byl nucen vypořádat se s expedičním sborem Aliance, který byl vyslán do Draenoru, aby navždy zničil hrozbu Orků. Kmeny věrné Ner'zhulovi zadržely alianční síly, zatímco starý šaman otevřel hlavní magický Portál. Ner'zhul ke své hrůze zjistil, že nesmírná energie portálu začala trhat samotnou podstatu Draenoru. Když alianční vojska zatlačovala Orky stále dál a dál do nitra proklatého světa, začal se Draenor rozpadat. Ner'zhul pochopil, že se bojující kmeny nedokáží dostat k Portálům včas, proto je sobecky jen s hrstkou vybraných stoupenců opustil. Tato prokletá skupina Orků prošla vybraným portálem právě v okamžiku, kdy byl Draenor při apokalyptickém výbuchu zničen. Starý šaman se přitom radoval, jaké měl štestí, když unikl smrti…
Ironií osudu bylo, že měl přežít jen proto, aby litoval své bláhovosti.
Právě když Ner'zhul se svými stoupenci vstupoval do Spletitého podsvětí –
nehmotné sféry, která spojuje všechny světy rozptýlené po zániku Velké temnoty
– přepadl je Kil'jaeden a jeho démonští nohsledi. Kil'jaeden, který přísahal,
že se Ner'zhulovi za jeho pohrdavý vzdor pomstí, nelítostně starého šamana
mučil a kousek po kousku trhal jeho tělo. Šamanovu duši však nechal naživu a
nedotčenou – Ner'zhul si tak mohl bolestně uvědomovat strašlivé týrání svého
těla. Přestože Ner'zhul démona prosil, aby jeho duši pustil a daroval mu smrt,
démon nekompromisně připomínal, že Krvavý pakt, který před dávnými věky
uzavřeli, je stále v platnosti – a že on má pro svého pěšáka znovu jistý úkol.
Neúspěch Orků při dobývání Azerothu tak, jak Legie zamýšlela, přinutil
Kil'jaedena, aby vytvořil novou armádu, která by rozesela chaos a zkázu po
všech královstvích Aliance. Tato nová armáda si nemohla dovolit padnout za oběť
stejným rozbrojům a vnitřním sporům, které postihly Hordu. Měla být při plnění
svého úkolu houževnatá, nelítostná a jednotná. Nyní si Kil'jaeden nemohl
dovolit selhat.
Ner'zhul byl stále mučen a jeho duše se bezmocně zmítala v temnotách.
Kil'jaeden mu však dal poslední příležitost, aby mohl posloužit Legii, jinak ho
čeká věčné soužení. Ner'zhul opakoval svou chybu a lehkomyslně s novou dohodou
souhlasil. Ner'zhulova duše se ocitla ve kvádru, zvlášt připraveného z ledu
tvrdého jako diamant, který pocházel z nejvzdálenějších konců Spletitého
podsvětí. Ner'zhul uzavřený ve zmrzlé schránce pocítil, jak se jeho vědomí
deseti tisíci násobně rozšířilo. Obdařena démonickými silami zla, stala se z
Ner'zhula neuveřitelně mocná přízračná bytost. A tehdy Orkové poznali, že
Ner'zhul je nenávratně ztracen a že se zrodil Král Lichů.
Ner'zhulovi věrní mrtví rytíři a černokněžníci byli démonickou energií také
přetvořeni. Podlí kouzelníci byli roztrháni a znovu sestaveni jako kostliví
lichové. Démoni si tak zajistili, že jim Ner'zhulovi stoupenci budou
bezvýhradně sloužit i po smrti.
Když nastal ten správný čas, Kil'jaeden Ner'zhulovi trpělivě vysvětlil misi,
kvůli které z něj udělal Krále Lichů: Ner'zhul měl rozšířit nákazu smrti a děsu
po celém Azerothu, která by znamenala naprostý zánik lidské civilizace. Ti, kdo
by té strašlivé nákaze podlehli, měli opět vstát a žít jako nemrtví… a jejich
duše by byly navždy podřízeny Ner'zhulově žezlu. Kil'jaeden Ner'zhulovi slíbil,
že pokud splní svuj úkol a smete lidstvo z povrchu světa, sejme z něj prokletí
a věnuje mu nové, zdravé tělo.
Přestože Ner'zhul souhlasil a zdánlivě horlivě se do svého úkolu pustil,
zůstal Kil'jaeden nedůvěřivý ve spolehlivost svého pěšáka. Tím, že Krále Lichů
zbavil těla a jeho duši uvěznil v krystalovém obalu, získal Kil'jaeden
krátkodobou záruku Ner'zhulova dobrého chování, zároveň si však uvědomoval, že
je nezbytné Krále Lichů neustále bedlivě sledovat. Z toho důvodu Kil'jaeden
povolal své elitní démonické strážce, upírské Nathrezimy, aby nad Ner'zhulem
dohlíželi a zajistili splnění jeho strašlivého úkolu. Nejmocnější a
nejlstivější z Nathrezimů, Tichondrius, pro svůj úkol hořel nadšením.
Okouzlovala ho tvrdost pohromy a neomezená schopnost Krále Lichů vyhladit
lidstvo.
Ledový Trůn
Kil'jaeden vrátil Ner'zhulovo ledové pouzdro zpátky do světa Azeroth.
Tvrzený krystal prolétl noční oblohou, dopadl na pustý, arktický kontinent
Northrend, zavrtal se do hlubiny a zanechal po sobě jen stín na ledovcové
koruně. Zmrzlý krystal, zdeformovaný a zjizvený prudkým sestupem, se objevil
proto, aby vytvořil trůn a na něj mohla usednout mstivá Ner'zhulova duše.
Ner'zhul z vězení mrazivého trůnu začal rozšiřovat své nesmírné vědomí a
dotýkat se jím myslí původních obyvatel Northrendu. Překvapivě snadno si tak
podrobil duše mnoha domácích bytostí, jako byli ledoví trollové a divocí
wendigové – a jejich prokleté bratry dostal do svého rostoucího stínu. Zjistil,
že jeho psychická síla téměř nemá hranic, a tak jí využil k vytvoření malé
armády, která přebývala ve spletitém bludišti Ledové Koruny. Jak Král Lichů pod
neustálým dozorem Nathrezimů zdokonaloval svoji rostoucí sílu, objevil na
okraji rozlehlého Dragonblightu vzdálenou lidskou osadu. Ner'zhul se proto
rozhodl vyzkoušet svoji moc a na nic netušící obyvatele seslal strašlivou
nákazu.
Ner'zhulova nemrtvá nákaza pocházející z hlubin mrazivého trůnu vyšla na
povrch arktické pustiny. Řídil ji pouze svou myslí a vedl přímo k lidské
vesnici. Do tří dnů byly duše všech lidí v osadě mrtvé. Po takto překvapivě
krátké době začali mrtví vesničané vstávat jako zombifikované mrtvoly. Ner'zhul
dokázal vnímat duši každého takovéhoto jednotlivce, jako by byla jeho vlastní.
Nelibozvučný orchestr v Ner'zhulově mysli ještě víc posílil jeho moc – jakoby
se duše staly tolik potřebnou potravou. Poznal, že řídit činnost a pohyb zombií
je dětsky snadné a že je dokáže dostat kamkoliv si zamane.
V dalších měsících Ner'zhul pokračoval v pokusech s nemrtvou nákazou a
postupně si podrobil všechny lidské obyvatele Northrendu. Jak se jeho armáda
nemrtvých každým dnem rozrůstala, poznal, že se přiblížil čas skutečné zkoušky.
Válka s pavouky
Za deset dlouhých let si Ner'zhul v Northrendu vybudoval mohutnou základnu.
Nad Ledovou Korunou byla vztyčena ohromná citadela, o kterou se staraly stále
početnější legie Nemrtvých. Zatímco Král Lichů rozšiřoval svůj vliv na povrchu,
postavila se proti jeho síle osamocená, tajemná říše. Prastaré podzemní
království Azjol-Nerub, které založila rasa hrozivých humanoidních pavouků,
vyslalo své elitní válečníky, aby Ledovou Korunu napadli a skoncovali s šíleným
pokusem Krále Lichů o nadvládu. Ner'zhul se marně pokoušel zničit odporné
Nerubiany nákazou nebo si je podrobit telepatií, proti všemu byli imunní.
Páni nerubianských pavouků veleli ohromnému vojsku a disponovali podzemní
sítí, která se proplétala pod téměř polovinou území Northrendu. Jejich taktika
boje proti pevnostem Krále Lichů udeřit a opět se stáhnout mařila Ner'zhulovu
snahu natrvalo se jich zbavit. Nakonec Ner'zhul vyhlazovací válku proti
Nerubianům vyhrál. S pomocí rozlícených Nathrezimů a jejich nesčetných
Nemrtvých válečníků Král Lichů vtrhl do Azjol-Nerub a nerubianské podzemní
chrámy strhl na hlavy pavoučích pánů.
Přestože byli Nerubiané proti nákaze imunní, Ner'zhulova rostoucí
nekromantická moc mu umožnila vzkřísit těla pavoučích válečníků a podrobit je
své vůli. Jako pomník jejich houževnatosti a nebojácnosti si Ner'zhul osvojil
charakteristický nerubianský styl architektury, ve kterém později budoval
vlastní pevnosti a stavby. Když už lichovu království nestálo nic v cestě,
začal se připravovat na splnění skutečného úkolu, který v tomto světě měl. Svou
nezměrnou myslí dosáhl až k lidským územím, aby vyvolal každou temnou duši,
která by mu chtěla naslouchat…
Kel´Thuzad a Kult proklatých
Po celém světě se našlo mnoho významných jednotlivců, kteří zaslechli
duchovní volání Krále Lichů. K nejvýznamnějším z nich patřil arcimág Kel'Thuzad
z národa kouzelníků žijícího v Dalaranu. Kel'Thuzad patřící k nejstarším členům
Kirin Tor – rady vládců Dalaranu – byl celá léta považován za podivína kvůli
svému neutuchajícímu zájmu o zakázané umění nekromancie. Prahnul po poznání
všech tajemných záhad a magie světa a byl znechucen vším, co viděl v
zastaralých a suchopárných příručkách svých vrstevníků. Když se doslechl o
mocných čarách v Northrendu, napjal arcimág veškerou svoji mysl, aby se dokázal
s tímto záhadným hlasem spojit. Byl přesvědčen, že Kirin Tor je příliš
přecitlivělá na to, než aby se chopila moci a vedení skrývajícího se v temných
uměních, proto se rozhodl, že se naučí vše, co bude moci, od impozantního Krále
Lichů.
Kel'Thuzad opustil své výnosné a prestižní politické posty v Kirin Tor a
navždy opustil Dalaran. Neustále povzbuzován hlasem Krále Lichů ve své mysli
prodal všechen svůj nesmírný majetek a peníze uložil. Mnoho mil putoval sám po
souši i po moři, až nakonec dorazil k mrazivému pobřeží Northrendu. Měl v
úmyslu dostat se k Ledové Koruně a Královi Lichů nabídnout své služby. Cestou
však arcimág spatřil zpustošené, válkou zdevastované zbytky království
Azjol-Nerub. Tehdy Kel'Thuzad poprvé poznal záběr a dravost Ner'zhulovy moci.
Začal chápat, že spojenectví se záhadným Králem Lichů by bylo nejen moudré, ale
možná i velmi plodné.
Po dlouhých měsících na cestách nevlídnými arktickými pustinami se
Kel'Thuzad nakonec dostal k temné ledovcové Koruně. Směle přistoupil k
Ner'zhulově temné citadele a velice ho překvapilo, když ho tiché, nemrtvé
stráže nechaly projít, jako by už byl očekáván. Kel'Thuzad sestupoval do hloubi
chladné země, až se dostal na dno ledovce. Tam, v nekonečných jeskyních z ledu
a stínu, poklekl před mrazivým trůnem a nabídl svoji duši temnému pánu smrti.
Král Lichů byl svým novým stoupencem potěšen. Kel'Thuzadovi přislíbil
nesmrtelnost a značnou moc výměnou za jeho věrnost a poslušnost. Kel'Thuzad
prahnoucí po temném vědění a moci přijal první úkol – vrátit se do světa lidí a
založit nové náboženství, které by jako svého boha uctívalo Krále Lichů.
Ner'zhul, aby přispěl ke zdaru arcimágovy mise, nechal Kel'Thuzadovo lidství
nedotčené. Letitý, ale stále charismatický kouzelník získal schopnost
přesvědčovat a vytvářet iluze, kterými by si mezi utiskovaným lidem Lordaeronu
získal důvěru. Jakmile k sobě přitáhl jejich zájem, chtěl jim nabídnout novou
vizi jakési společnosti – a nové vůdčí osobnosti, kterou by nazývali svým
králem…
Kel'Thuzad se vrátil do Lordaeronu v přestrojení a v průběhu tří let
využíval své jmění a rozumové schopnosti, aby shromáždil tajný spolek stejně
smýšlejících mužů a žen. Spolek, který nazval Kult proklatých, sliboval svým
akolytům sociální rovnost a věčný život v Azerothu výměnou za jejich službu a
poslušnost Ner'zhulovi. Jak plynuly měsíce, našel Kel'Thuzad pro svůj nový kult
mezi unavenými a přepracovanými lordaeronskými dělníky mnoho dychtivých
dobrovolníků. Kel'Thuzadův cíl zvrátit víru obyvatel ve Svaté Světlo a přinutit
je uvěřit v temný Ner'zhulův stín tak byl splněn překvapivě snadno. Jak rostl
počet přívrženců kultu a zároveň i jeho vliv, musel Kel'Thuzad každou chvíli
zajišťovat utajení jeho činnosti před čelními představiteli Lordaeronu.
Utváření Pohromy
Když Král Lichů viděl Kel'Thuzadovy úspěchy v Lordaeronu, zahájil závěrečné
přípravy svého útoku proti lidské civilizaci. Energii nákazy vložil do několika
přenositelných artefaktů, kterým se říkalo nákazové kotle, a přikázal
Kel'Thuzadovi přepravit tyto kotle do Lordaeronu, kde měly být ukryty do
různých, kultem ovládaných vesnic. Kotle chráněné věrnými členy kultu pak měly
sloužit jako generátory nákazy a způsobovat prosakování nákazy do obdělávané
půdy a měst severního Lordaeronu.
Plán Krále Lichů fungoval znamenitě. Mnoho vesnic v severním Lordaeronu bylo
téměř okamžitě zamořeno. Lidé, kteří přišli do styku s nákazou, stejně jako v
Northrendu zemřeli a vstali z mrtvých jako ochotní otroci Krále Lichů. Členové
kultu pod Kel'Thuzadovým vedením dychtili zemřít a být znovu oživeni ve
službách temného pána. Radovali se z vidiny nesmrtelnosti, které mohli jako
Nemrtví dosáhnout. Jak se nákaza šířila, objevovaly se na severních územích
další a další zombie. Kel'Thuzad přemítal o rostoucí armádě Krále Lichů a
nazval ji Pohroma – za nedlouho se měla vydat k branám Lordaeronu… a stát se
pohromou celého lidstva.
Právoplatný dědic …
Ačkoliv Nathrezimští páni děsu byli spokojeni s tím, že Ner'zhulova skutečná
mise konečně začala, sám Král Lichů zůstával pohroužen v myšlenkách ve svém
těsném, stinném vězení mrazivého trůnu. Navzdory své ohromné psychické síle a
naprosté nadvládě nad nemrtvými toužil osvobodit se ze svého ledového žaláře.
Věděl, že Kil'jaeden z něj kletbu nikdy nesejme, protože jeho moc je příliš
velká, a tušil také, že ho démoni zničí hned poté, co splní svůj úkol.
Přesto však měl stále ještě jednu šanci dostat se na svobodu – jedinou
naději, jak uniknout z hrozivé kletby. Kdyby se mu podařilo najít vhodného
hostitele – nějakého nešťastného hlupáka, který by byl rozpolcený mezi temnotou
a světlem – mohl by využít jeho tělo a nadobro uniknout z vězení mrazivého
trůnu. A proto Král Lichů vyslal ještě jednou své nezměrné vědomí, aby nalezlo
nejvhodnějšího hostitele…
Pohroma Lordaeronu
Jak se řady Nemrtvých po celém Lordareonu rozšiřovaly, převzal velení nad
obranou země jediný syn krále Terenase, princ Arthas. Podařilo se mu zabít
Kel'Thuzada, ale přesto armáda Nemrtvých rostla s každým vojákem, který padl
při obraně svého domova. Arthas, který byl již znechucený zdánlivě
nezadržitelným nepřítelem, přešel k mnohem extrémnějšímu stylu boje, aby jej
porazil. I jeho vlastní přátelé se ho nakonec snažili varovat, že takto ztratí
i poslední zbytky své lidskosti... avšak marně.
Arthasův strach zapříčinil jeho vlastní pád. Odhodlaně následoval zdroje
Pohromy až do jejího rodiště - dalekého Northrendu. Přál si ukončit navždy
hrozbu, která ničila jeho zemi. Namísto toho se mladý princ stal sámobětí
strašlivé síly Krále Lichů. Věříc že pomůže svému lidu, pozdvihl Arthas
prokletý runový meč, Mrazivý Smutek. Přestože mu meč předal velkou část své
obrovské síly, zároveň mu ukradl jeho lidskou duši a přeměnil ho na největšího
z Rytířů Smrti Krále Lichů. Když byl Arthas silami meče zbaven příčetnosti,
postavil se do čela armády Pohromy, která začala drancovat jeho rodné
království. Jeho vlastní otec, král Terenas, zemřel jeho prokletým mečem a celý
Lordaeron byl rozdrcen vládou Arthasovy železné pěsti.
Občanská válka v Zamořených krajích
Král Lichů, Ner'Zhul, si velmi dobře uvědomoval, že se jeho dny krátí. Byl
přesvědčen, že démon Kil'Jaeden již vyslal své agenty k Ledovému Trůnu, aby
zničili jeho ledovou schránku a zabili ho. Kouzlo, které na Ledovou Korunu
seslal Illidan pomocí Sargerasova Oka roztrhalo Ner'Zhulovo útočiště a každým
dnem ho oslabovalo. Král Lichů byl ze své bezvýchodné situace zoufalý. Nemohl
sám uprchnout, proto přivolal svého největšího smrtelného služebníka, Rytíře
Smrti - Arthase.
Ačkoliv byly i Arthasovy síly pomalu odčerpávány slábnutím Krále Lichů,
účastnil se mladý Rytíř Smrti občanské války v Lordaeronu. Polovina Nemrtvých
sil, vedená Temnou Lady Sylvanas Windrunner, se snažila nastolit převrat,
kterým by získala vládu nad říší Nesmrti. Arthas, kterého volal hlas jeho pána
do Northrendu, byl nucen opustit Pohromu a zanechal ji v rukou jednoho ze svých
velitelů, Kel'Thuzada. Sám se vydal na sever za Ner'Zhulem, přestože dobře
věděl, že konflikt se přiostřuje.
Nakonec se Sylvanas a jejímu rebelskému hnutí (známému jako Forsaken)
podařilo získat zničené hlavní město Lordaeronu. V podzemí města začali budovat
své sídlo, které nazvali Undercity. Sylvanas a její Nemrtví si slíbili, že
porazí Arthasovu Pohromu a vyženou Kel'Thuzada a jeho přisluhovače ze své země.
Když se Arthas konečně dostal do Northrendu, byl již hodně zesláblý, stále
byl ale pevně odhodlaný zachránit svého mistra. V ledovém kontinentu na něj ale
čekalo nepříjemné překvapení - Nagové a Krvaví Elfové, kteří bojovali po
Illidanové boku. Rytíř Smrti bojoval bok po boku se svými Nerubianskými
spojenci proti Illidanovým snahám, zničit Krále Lichů.
Vítězství Krále Lichů
I když byl Arthas zesláblý, podařilo se mu na úpatí Ledové Koruny překonat
Illidana a dosáhnout Ledového Trůnu jako první. Použitím svého runového meče,
Mrazivého Smutku, rozdrtil ledový krystal, ve kterém byl Král Lichů uvězněn a
uvolnil tak z něj magickou zbroj a helmici, které obsahovaly Ner'Zhulovu duši.
Ve chvíli, kdy Arthas nasadil nepředstavitelně mocnou přilbu na svou hlavu,
stal se novým Králem Lichů. Duch Ner'Zhula i Arhase se spojil v jedinou
nesmírně mocnou bytost, jak to Ner'Zhul vždy plánoval. Illidan se svými vojsky
byl donucen prchnout do bezpečí Outlandu. A Arthas se mezitím stal jednou z
nejmocnějších bytostí, jaké kdy tento svět poznal.
V současné době kolují zvěsti, že nový nesmrtelný Král Lichů znovu buduje
svou citadelu v Ledové Koruně. Jeho věrný zástupce, Kel'Thuzad, velí zatím
Nemrtvým Pohromy v Lordaeronu. Sylvanas se svými rebely udržuje pouze území
Tirisfal Glades, které je jen malou částí válkou zmítaného království.